Jó reggelt! – Jó napot! – Jó estét! – Kellemes és hasznos időtöltést kívánok a honlapon! dr. Élthes Eszter


A  LEGFONTOSABB  ALKATI  SZEREK,
SZEMÉLYISÉGTÍPUSOK


LACHESIS (LACH)

Kulcsszó: Rendkívül bőbeszédű

Az óriás csörgőkígyó mérgéből készített szer lényege a felfokozott idegi állapot, mely állandó levezetődést keres, ez szinte összes tünetében megmutatkozik. A Lachesis legfontosabb hatóterülete a keringési rendszer. Panaszainak többsége ezért a vérkeringéssel kapcsolatos.
     Rendkívül bőbeszédű, vég nélkül árad belőle a szó; igen nehéz mellette szóhoz jutni. Mivel korlátozva érzi magát, állandóan beszélni akar. Erős, szinte kényszerítő szükségét érzi, hogy kifejezze magát. Egyik beszédtémáról a másikra ugrál. Jó előadó, de rossz társasági ember, mert nem hallgat meg másokat. Jellemző rá, hogy akárhol van, mindig hangosan beszél és nevet, anélkül, hogy ennek tuidatában lenne.

Kulcstünetek
Fél a kígyóktól, annyira, hogy még a televízióban sem képes nézni őket. Fél a szívbetegségektől. Kedveli az alkoholt, de ahogy öregszik, egyre kevésbé bírja, vagy nagyon rosszul lesz tőle. A Lachesis csökkenti az alkohol iránti vágyat, sőt, segíthet a delírium tremens és a kábítószer-függőség megszüntetésében.
     Gyakran vannak hőhullámai, különösen a változás korában, amitől nagyon szenved. Rosszabbul érzi magát reggel, illetve alvás után. Baloldali és balról jobbra terjedő panaszok. Amikor a baloldalán fekszik, rosszabbodik az állapota. A bőr bíbor és kékes elszíneződése, márványozottsága. Az arca vörös, olyan, mintha szét akarna robbanni.

Panaszainak, illetve betegségeinek kiváltó okai legtöbbször bármilyen korlátozás, féltékenység, szerelmi bánat. A szexuális energia levezetésének hiánya.

Minden olyan helyzet megviseli, mely a vérkeringés megváltozását hozza magával, például hirtelen felhevülés, reggeli ébredés. A Lachesis a vezető szer, amikor valaki pánikérzésre ébred.
     Életének különböző szakaszaiban hőhullámtól szenved. Hajlamos a magas vérnyomásra; fejfájások, aranyerek, visszerek, a szívbetegség összes fajtája, bíborszínű fekélyek és bőrkiütések léphetnek fel nála.

Mindent intenzíven csinál. Mindig erősen szorong. Az egészsége miatt például annyira, hogy a homeopata már az Arsenicumra gondol. Fél a kígyóktól.
     A Lachesis gyűlöli, ha bármiben korlátozzák. Nem csak a lelki, de a testi korlátozást sem bírja elviselni, még a gallér szorítását sem, mindig meglazítja a nyakkendőjét. Semmi szorítót nem tud elviselni se a nyaka, se a dereka körül. Érzékenyen reagál a nyomásra, és nem szereti, ha megérintik.

Jellegzetesen baloldali panaszai vannak, vagy a panaszok a bal oldalon kezdődnek, és onnan terjednek át a jobb oldalra.
     Általában fázós; de melegvérű is lehet, jelentősebb vonása azonban, hogy szenved az emelkedő hőmérséklettől és a felfelé terjedő érzetektől, különösen, amikor hőhullámok árasztják el a fejét, beleértve a változás- és a kamaszkort is.
     Az idősebb Lachesisnél előforduló tünetek: szívgörcs, magas vérnyomás, angina pectoris és szívdobogások. Az ilyen alkatú páciens nem tud a baloldalán aludni, mert akkor jobban fáj a szíve és felerősödik a szívdobogása.

A LACH személyiség egyike a legegoistább embereknek. Következő jellegzetessége a féltékenység. Intenzív érzelmei vannak, nagyon ragaszkodik bizonyos emberekhez és tárgyakhoz. Ez a beteges ragaszkodás az oka a féltékenységének.
     Betegesen féltékeny egész életében, akkor is, ha nincs oka rá, mert boldog házasságban él. Ez nagyfokú gyanakváshoz, majd paranoiához vezethet.
     Gyermekkorában a Lachesis igen féltékeny testvéreire, kezdetben talán okkal, de az érzés később sem múlik el. Az újszülött testvérrel szembeni féltékenység asztmát idézhet elő. A féltékenység valójában (szexuális tartalommal járó) harag; az elnyomott harag – a tüdőt érintve – gyakran asztmaként tör felszínre. A gyermek esetleg azt mondja, hogy „gyűlöli” a kistestvérét. A Lachesis gyermek tényleg kimondja, hogy utálja a kis testvérét, és alighanem bosszút is áll rajta.

Gyakran önző és szemtelen. Éléslátású, intuitív ember. Ravasz, szellemes és éles eszű társalgó.

A Lachesis másik típusa befelé forduló. Erős kisebbrendűségi érzése van és nagyon kritikus. Mindig csak a legrosszabb dolgot veszi észre a környezetében, és azt meg is bírálja, ő maga azonban nem tűri a legkisebb kritikát sem. Ez a típus nagyon irigy, frusztrált és félénk.

A Lachesis alkatúak leggyakoribb betegségei: Asztma – a beteg fullasztó érzésre ébred éjszaka, főleg elalváskor. Magas vérnyomás. Angina pectoris. Vértolulásos szívelégtelenség. Infarktus mellkasi szorító érzéssel, a bal karba sugárzó fájdalommal. Szívdobogás, ami fokozódik, amikor a páciens a bal oldalán fekszik.
     Migrének – a fejfájás rosszabbodik meleg hatására és menses előtt. Menstruáció előtti tünetegyüttes.
     Baloldali középfülgyulladás. Mandulagyulladás. Nyelési nehézségek. Akut reumás láz, szívbillentyű bántalmak. Gyomor- és bélpanaszok. Vesekövek. Vesegyulladás. Bal oldali petefészekciszta. Agyvérzés. Féloldali bénulás.

A Lachesis leírásánál nagyon szépen megfigyelhető az a jelenség, hogy az ember élete során az őt ért külső hatások, szenvedések hatására olyan állapotba kerülhet, mely született alkatától idegennek tűnik.
     Peter Chappell sokszor említett könyvében az alkati szerek leírását mindig a „kiváltó ok” rubrikával kezdi. A Lachesis egyik kiváltó oka a testi vagy lelki korlátozás. Ha tehát valaki élete során több ízben olyan helyzetbe kerül, melyben erősen korlátozva érzi magát – például egy boldogtalan házasságban, vagy extrémebb helyzetben: többévi börtönbüntetés miatt – akkor úgy is Lachesis-állapotba kerülhet, hogy eredetileg ez az alkat idegen volt a számára.
     Sőt, mivel az emberek élete a világ egyes részein nagyjából ugyanolyan mederben folyik, azaz mindig a koruknak megfelelő nehézségeket kell a többségnek legyőznie, az is megfigyelhető, hogy sok ember élete során mindig a korának megfelelő állapotba kerül. Ezért életük különböző szakaszaiban ugyanazokra a szerekre van szükségük, mint a többségnek, bár nem specifikus alkati szerként, hanem egyfajta – az élet nehézségeit legyőzni segítő – kisegítő szerként.

Feltéve: 2011. november 30.



Catherine R. Coulter Lachesis portréja

A Lachesis homeopátiás szert a brazil őserdőkben élő nagyon mérgező és harcias kígyó, a surukuku mérgéből nyerik. Ezt a fontos polychrestet és alkati szert Constantin Hering német származású amerikai orvos, „az amerikai homeopátia atyja” fedezte fel 1828-ban. Saját magán és tanítványain németes alapossággal hajtotta végig a gyógyszervizsgálatokat, melyek során ő maga olyan sokszor és olyan sokféle [köztük túl alacsony és túl magas] potenciában vette magához a szert, hogy maradandó testi tünetet szerzett (bal karja lebénult).

Ellentétesség

A szer szellemi, lelki tüneteinek leírását Hering vizsgálatai alapján így lehet összefoglalni: „A maga ellen harcoló lény intenzitása, valamint hangulatainak és viselkedésének hirtelen változásai.” Kent ezt a képet a következő nemigen szimpatikus vonásokkal bővítette ki: „A LACH-páciensre a legjellemzőbb az önérzet, az önhittség, az irigység, a gyűlölet, a bosszúvágy és a kegyetlenség. Ezek a dolgok a túlzott önszeretet, szellemi zavar jelei, ez utóbbi egészen az elmebetegségig terjedhet.”
     A későbbiek folyamán Whitmont foglalkozott behatóan a LACH szellemi sajátosságaival, és az ő tapasztalatai szerint a Lachesis-alkatú embernek valamilyen módon ki kell élnie ösztöneit, akármennyire is megpróbálja azokat elnyomni: ezért a blokkolni kívánt energia szellemi túlfűtöttségben vagy testi hiperaktivitásban nyilvánul meg. E három mester leírásai nyomán portrénk első részében a szerben jelenlevő ellentétességgel, vagyis a LACH azon hajlamával foglalkozunk, ahogy alapvetően ellentétes viselkedési formákat vagy impulzusokat és egymásnak ellentmondó érzelmeket egyesíteni akar; valamint e harcnak a szervezetére kifejtett erős hatásaival.

A Sulphur-ra jellemző polaritások rendszerint különböző emberekre oszlanak szét, azaz például az egyik SULPH-alkatú ember önző, a másik SULPH-alkatú jóakaratú, a Phosphor-ra jellemző polaritások ugyan már ugyanannál a személynél megtalálhatók, de nem egyidőben. A Lachesis-nél azonban a szerre jellemző két ellentétes oldal egyszerre van jelen, és élet-halál harcot vív egymással: mértéktelenség és önmaga türtőztetése, arrogancia és szerénység, szeretet és gyűlölet, bizalom és cinizmus, miközben mindegyik állandóan azon igyekszik, hogy a másikkal szemben felülkerekedjen.
     Ez a megosztottság leginkább magára a LACH-alkatú egyén számára zavaró, mert soha nem bízhat meg saját érzéseinek és viselkedésének a tartósságában. Ezt a helyzetet még tovább komplikálja lénye három síkjának, a szelleminek, az erkölcsinek és az érzékinek a harca az uralomért.
     Egy LACH-férfi olyan intelligens lehet, mint egy SULPH-férfi, de a SULPH-val ellentétben, ő mély megértését konkrétan és szemléletesen juttatja kifejezésre. A LACH-alkatú intelligens személyek ötletesek és mozgalmasak, képesek mások érzéseit és motivációit átlátni, és így mások gondolatainak és tetteinek, valamint az ebből adódó eseményeknek elébe vágni. (A repertóriumokban ez a tulajdonság a „prófétai meglátások” és a „jövőbelátás” rubrikákban szerepel.) A LACH gyors felfogású, ugyanannyi idő alatt, amíg a SULPH feldolgozza a hallottakat, a LACH már minden lehetséges következményt átlátott és produktív tervvé dolgozott ki. Ezért nagyon türelmetlenné válik mások lassú reakciója miatt. Ugyanakkor nála mindez emocionális alapokon áll, míg a SULPH-nál valóban az értelem dominál.

Az érzések intenzitása, amit a PHOS fenntartani igyekszik, a LACH-nál ténylegesen jelen van. Sőt, gyakran nem képes tőlük elszakadni – vagyis inkább az érzései uralják őt, mint ő az érzéseit. Végül a LACH hajlik az érzéki élvezetekre. Ezt az oldalát ugyan kontroll alatt tarthatja, de érzékisége olykor eluralkodik rajta. Ezek az ellentétes erők állandóan harcolnak egymással, és a LACH-páciens teste e harc által szétzilált harctérré válik.
     Whitmont szerint a LACH konfliktusa alacsonyabb rendű ösztönei és magasabb rendű énje között állandóan zajlik. Az erős állati hajlamok szelepet keresnek a levezetésre, a LACH azonban elnyomja őket civilizált viselkedése vagy spirituális fejlődése kedvéért.
     Minden ember, azaz minden alkati szer konfliktusba kerülhet ösztöneivel, ha erkölcsi életében fejlődni akar. A Lachesist azonban ezen a téren három jellegzetesség különbözteti meg a többi szertől: 1) e konfliktus intenzitása; 2) állandósága (a LACH egész életét végigkísérheti); 3) a LACH szemben a többi alkattal, abszolút tudatában van ennek a harcnak.
     A LACH tehát tisztában van a saját tudatalattijában rejlő veszélyekkel, és ez egyes esetekben odáig vezethet, hogy olyan gaztetteket ismer be, melyeket el sem követett, csak azért, mert képesnek tartja magát rájuk. Akkor is, ha le tudja gyűrni magában ezek elkövetését, úgy érzi, hogy a tettet megelőző gondolat már maga a tett. A LACH ezért gondolatai miatt is bűnösnek érzi magát, és zilált állapotában a félelmet keltő lehetőséget összetéveszti a valósággal.

Alvás és hőmérséklet

A közismert LACH-modalitás: „rosszabbodás alvástól” szintén a fent vázolt elnyomásra utal. Az alvás alatt ugyanis a tudatalatti dominál, azaz olyan érzelmek, amelyekről a Lachesis-alkatú ember nem akar tudomást venni. Ennek tudatában sok LACH-páciens nem megy szívesen aludni, mert attól fél, hogy amikor elalszik és légzése lelassul, légszomjra ébred, vagy egy asztmarohamra, szívritmuszavarra, lüktető fejfájásra rosszulléttel vagy bármilyen más jellegű panaszra.
     A LACH meglepően kevés alvást igényel. [Személyes tapasztalataim alapján ez a két tünet: kevés alvásigény, és irtózat attól, hogy korán lefeküdjön, nagyon speciális LACH-tünet: Egyik LACH-ismerősöm fordított életet élt: egész éjjel fent volt, csak hajnali 5 óra körül bújt ágyba. Ha mégis korábban kellett lefeküdnie, mert reggel valamilyen hivatalos elintéznivalója volt, akkor sem a korai felkelés zavarta, hanem a számára korai, azaz kb. éjféli lefekvés.]
     A LACH fél éjszaka fent van, barátokkal beszélget, tanul, olvas vagy dolgozik az álmosság vagy kimerültség legkisebb jele nélkül. Majd pár órai alvás után az egész következő nap tele van energiával.
     De itt is jelen van ennek az ellenkezője is: szép számmal vannak olyan LACH-páciensek, akik arról panaszkodnak, hogy „álmosak, de nem tudnak aludni”. Miután szellemi túlfűtöttségük miatt sokáig fent vannak, utána vagy nem tudnak elaludni, vagy ha igen, hamar felébrednek, ami után másodszor már nem sikerül elaludniuk. Vannak olyan LACH-személyek is, akik „nyugtalansággal vagy reszketéssel kísért állandó álmosságról” panaszkodnak. Az álmatlanság ilyen makacs eseteiben, amikor valaki heteket tölt éjszakai alvás nélkül, és csak napközben tud pár pillanatra elszundítani, Hering szerint csak a Lachesis segíthet.
     A LACH-alkat nem csak ébren van éjszaka, de ilyenkor van szellemileg a legjobb formájában: elméje szikrázik és tele van kreatív ötletekkel. (Szemben az Arsenicummal, aki reggel tud jól dolgozni, míg éjjel egyáltalán nem.)
     Coulter asszony ehelyütt Dosztojevszkij példáját említi meg, aki – szerinte – a legtipikusabb LACH-alkat volt, és aki a szer ritmusa szerint élt: egész éjjel fent volt, és villámsebesen írta könyveit szinte démonikus inspirációval.

Az elnyomás képét a LACH hőmérséklet-modalitása még csak megerősíti. Minden formája a gátlásokat leépítő és testet ellazító melegnek a tünetek rosszabbodását okozza nála. Rosszabbodás „meleg fürdőtől” (ami szívdobogáshoz vagy fejfájáshoz vagy ájuláshoz vezet), vagy „meleg déli széltől”, „meleg szobától”. De különösen a „napsugárzás” okozhat fejfájást látászavarral. Ez a meleg-érzékenység magyarázza meg tüneteinek tavaszi rosszabbodását is – ez a modalitás más alkati szernél is megtalálható, de a LACH-nál a legkifejezettebb. Ahogy a kígyó évente levedli bőrét, úgy áll be a LACH-páciens egészségében tavasszal a krízis vagy szervezetének salaktalanítása (például olyan tünetek által, mint az allergia).
     A melegre való rosszabbodás ellentéteként a hidegre való javulás is hozzátartozik a LACH képéhez, és ez is feltűnő mértékben. Javulás „hűvös levegőre”, „hideg fürdőre” vagy bármilyen más aktivitásra, ami tudatát megint kontroll alatt tartja, mint a beszéd, írás, testgyakorlat vagy evés, tipikus LACH szimptómák.

Alkohol és evés

Miként az alvás, úgy az alkohol is felszínre hozza a szunnyadó ösztönöket, ezért a LACH gyakran érzékenyen reagál a tömény alkoholra. Ezekből a legkisebb adag is fejfájást, szívdobogást okozhat, ami miatt álmatlanság gyötri, kipirul vagy vörös lesz az orra, vagy piros, nyereg alakú folt képződik az arcán. Előfordul, hogy meglevő panaszai az alkohol hatására fellángolnak. (Az Arsenicum is érzékeny az alkoholra, de nála allergiás tünetek jelentkeznek, viszket a szeme vagy az orra, füle és feje vértódulásosan nehéz lesz.)
     Érdekes tünet, hogy a másik stimulánst, a kávét, ami sok alkati szer számára káros és ezért élvezete az egész alkati kezelés alatt kerülendő, a LACH kiválóan bírja, olyannyira, hogy fogyasztása még a kezelés alatt sem jár semmilyen negatív hatással. Ennek oka talán az lehet, hogy a kávé, mint egyfajta „józanság-mámor”, az embernek inkább a szellemi és tudatos részeit ingerli, ahelyett, hogy a tudatalattit hozná a felszínre. Sőt, a kávé nem csak nem árt, de javulást is okoz a LACH panaszaiban, mint például fejfájás, menstruációs panaszok stb. esetén.
     Nem meglepő, hogy a LACH-nál ennek az ellentéte is megtalálható: vannak olyan Lacheis-alkatú személyek, akik rendkívül érzékenyen reagálnak a kávéra, és annak puszta szaga fejfájást vagy egy gombóc mokkafagylalt alvászavart okoz náluk.
     És mivel az alkohol a felgyülemlett érzelmek, ösztönök és szexuális energia fő szelepe, nem csoda, hogy a LACH gyakran hajlamos az alkoholizmusra. Bár a Nux vomica és a Sulphur az alkoholizmus két fő szere, Hering szerint a Lachesis is sokszor segített már delirium tremens esetén, mégpedig leginkább azoknál, akik harcolnak alkoholizmusuk ellen, hosszú ideig eredményesen, hogy aztán megint visszaessenek. Ezen kívül a Lachesis homeopátiás szer kiválóan segít régi alkoholisták testi panaszainak a gyógyításában.

Az alkohol vagy kávé mellett van egy harmadik szelep is, amivel a Lachesis-alkatúak, különösen a nők frusztrációjukat levezethetik, és ez az evés. Szerencsés eset, ha friss gyümölccsel vagy hideg gyümölcsitallal tömik magukat, sőt, ezek még javíthatják is panaszaikat. Ugyanakkor a cukor, a búzakészítmények és az édesség csillapíthatatlan éhséget okozhat. A LACH mind a túl sok evését, mind alkoholizmusát többnyire csak teljes megvonással tudja kontroll alatt tartani. Sok Lachesis-alkatú ember élete a legszigorúbb kontroll, majd a túlzásba eső fogyasztás korszakai között telik el.
     A Lachesis homeopátiás szer az ilyen betegeknek nemcsak a testi panaszait képes gyógyítani, de káros hajlamaikat is jelentősen gyengíteni tudja.

Váladékozások

A blokkolt érzelmek levezetésének egy másik módja a Lachesisnál, a „javulás váladékozásra” modalitás. A melléküregekből és orrból jövő slejm például az izületi fájdalmakat csökkenti, a fehérfolyás a szívpanaszokat, az orrvérzést, a szívrohamokat, a székelés a fejfájást; érzelmi síkon a könnyek és a vérzések a régen fennálló depressziókat. Logikusan következik ebből, hogy ezzel ellentétben a LACH-páciens állapota a többi alkati szernél feltűnőbben rosszabbodik a váladékozások elfojtásától.

A „javulás váladékozásra” leginkább a Lachesis-nőknél jelentkezik, akik menstruációjuk előtt minden hónapban különböző bajoktól szenvednek: hát- és fejfájás, ödémák, sírós hangulat, érzékenység, depresszió, fokozott, vagy kontrollálhatatlan ingerlékenység és düh. Ezek a tünetek csak a menstruáció beálltával múlnak el, de akkor többnyire egycsapásra.
     A változókor kezdetén a hormonális változások hatására jelentkező panaszoknál is segít a Lachesis, hiszen a menstruáció is egyfajta levezető szelepként szolgált, és ennek leállása után a szervezet más kivezető szelepeket keres. Ilyenek lehetnek elsősorban a hőhullámok, amikor a vér a fejbe tódul, ezenkívül a hasító vagy kongesztív fejfájások, a magas vérnyomás vagy heves vérzések. Ezekhez társulhatnak még súlyingadozások, vérkeringés zavarok, melyeknél az egyik testrész túlságosan forró, a másik hideg, vagy metsző fájdalmak a mellekben vagy a petefészkekben (különösen a balban).
     Egyúttal a szexuális vágy is utolsó csúcspontjára emelkedik, mielőtt hanyatlani kezd, és zavaró érzéseket okoz: elnyomott vagy tiltott vágyakat hoz felszínre. Mindez rossz esetben valódi szellemi, lelki összeomláshoz vezethet.
     A Lachesis homeopátiás szer e veszélyes korban sokat segíthet – elsősorban a LACH-alkatú nőknek, és olyankor is, amikor egy nőnek ugyan nincs különösebb panasza, de úgy érzi, hogy a menopauza óta soha többet nem érezte magát igazán jól. [A Lachesis olyan változókorba jutott nőknek is segíthet, akiknek alkata nem LACH – ha nem csak a testi, de a lelki, szellemi tüneteik is egyértelműen Lachesisra mutatnak, de ilyenkor különösen vigyázni kell az adagolásra.]

Ahogy a LACH a testi váladékozások után jobban érzi magát fizikailag, úgy fognak a „szellemi kiválasztások” enyhülést elérni a lelki, érzelmi, szellemi síkon. Ellentétben a Natrium muriaticummal, akit rendkívül kifáraszt a beszéd, a LACH egyre nyugodtabb és erősebb lesz, ha sokat beszélhet.
     Ugyanakkor, ha egy LACH dühös lesz, szokatlanul mérgező és roppant gonosz, szarkasztikus és bántó tud lenni. Halálos sebeket okozó beszéd, kontrollálatlan nyelv, és hajlam arra, hogy másokat verbálisan ledöfjön és semmit ne hagyjon kimondatlanul – ezek speciális LACH tulajdonságok, melyek a szerválasztásnál döntő szerepet játszanak. Ilyenkor ezek a tipikus LACH-alkatú ember magyarázatai: „Valami hajt arra, hogy ezt tegyem” – „Tökéletesen képtelen vagyok magamban tartani, ami kikívánkozik belőlem” – „Képtelen vagyok kontrollálni magamat”.

Bőbeszédűség [inkább szószátyárkodás]

Az ismert Lachesis-tulajdonság, ami e cikknek is kulcsszava, a bőbeszédűség szintén az elfojtott ösztönök és érzelmek egyik kifejeződési formája. Az érzelmileg kielégületlen és kreativitásában akadályozott személyiségnek a véget érni nem akaró szózuhatag klasszikus jele. Whitmont szerint a túlságos szellemi aktivitás gyakran jele az elfojtott érzelmeknek.
     Ha egy Lachesis, különösen nő, egyszer belejött a beszédbe, nem tudja többé gyorsbeszédűségét kontrollálni, és be sem tudja fejezni szóáradatát. A férfiaknál ez a bőbeszédűség nem annyira tetten érhető, de azért a LACH-férfiak is gyorsan beszélnek, csak ez náluk nem vízesésnek hat, mint a nőknél, hanem a vezetékben folyó víz folyamatos csobogásának.
     Mindkét nemű Lachesis drámaian tud előadni. A szónok, aki közönségét érzelmileg felhevíti, a prédikátor, aki hallgatóinak a lelkére akar hatni, a tanár, akinek órái eksztázisba torkollnak, vagy az az előadó, akit saját ékesszólása részegít meg, rendkívül folyékonyan beszél és szenvedélyesen adja elő meggyőződését – ezek mind gyakran LACH-alkatúak.
     Natrium muriaticum őszinte jellemével hat, Phosphor nyitott lényével, Arsenicum kompetenciájával vív ki magának tiszteletet, Pulsatilla hallgatóságában a védelmező ösztönöket kelti fel és Sulphur hatalmas tudásával kelt tiszteletet, a Lachesis életteljes, szemléletes előadásmódjával, gesztikulásával nyeri meg hallgatóságát. Az artikulált beszédmód ellentéte a beszédzavar. Hering mutatott rá, hogy Lachesis már sokszor segített a motyogóknak, dadogóknak, selypítőknek (ez utóbbi elsődleges szere gyerekeknél a Calcium carbonicum, felnőtteknél Lachesis).

Egy másik jellegzetessége a Lachesisnak, hogy a mondatokat nem fejezi be, és hogy beszéd alatt nyelvével újra és újra végignyalja a felső ajkát, olykor pedig beszéd közben szája szélén nyál gyűlik össze.
     Legtöbbször nem csak gyorsan beszél, hanem gyorsan is gondolkodik, és mások mondatait is ő fejezi be, szó szerint kiveszi a szót a szájukból. Ez elég kellemetlen szokás, ami a Lachesist, hiába jó és érdekes előadó, társaságban rossz partnerré teszi.

A gyors beszéd azonban nem mindig az intelligencia jele, sőt sokszor egy szellemileg szétszórt emberre utal, akinek nincs sok köze a realitáshoz. Az összefüggéstelen szószátyárkodás az együgyű lelkeknek is sajátja.
     [Nagyon fontos Coulter asszony ezen megállapítása: A gyakorlatban ugyanis a sokat beszélő embert gyorsan Lachesisnek sorolják be, teljesen figyelmen kívül hagyva, hogy az illető mit és miért beszél sokat. A leghallgatagabb ember is képes sokat és gyorsan beszélni, ha a téma, amiről szó van, érdekli, fontos a számára. A valódi Lachesisra az a jellemző, hogy akkor is beszél, ha valójában semmi mondanivalója nincs, és senkit nem érdekel, amit mond. E kétfajta bőbeszédűséget nem szabad összekeverni!]

Feltéve: 2015. május 4.

Mivel a Lachesisnek nem csak a nyelve, de az agya is gyorsan jár, mondatait sokszor nem fejezi be. „Félig elmondott mondatok; természetesnek veszi, hogy hallgatósága megérti a mondatok végét”, írta Kent. Vannak más alkatok is, akik így beszélnek, az azonban kifejezetten Lachesis-tulajdonság, ha összefüggéstelen mondatokban egyik témáról egy másik, oda nem tartozó témára ugrál.
     Ugyanakkor a Lachesis rendkívül céltudatosan is tud valamiről beszélni, amit ő fontosnak tart, és témájánál maradva kérdésekkel sem hagyja magát félbeszakítani.

Összefoglalva azt kell mondani, hogy a Lachesisre mindig gondolni kell, ha különböző problémás esetekben, mint például az alkoholizmus, a menstruációs problémák, elnyomott érzések vagy nemi vágy, mánia és változókor, a panaszokhoz túl gyors beszéd vagy feltartóztathatatlan bőbeszédűség párosul, és természetesen egy egészséges, extrovertált, életerős, de szószátyár személynél is.

Létezik azonban egy szófukar Lachesis-típus is: az ilyen alkatú felnőtt vagy gyerek hallgatag, de élesen figyel környezetére. Mint a mindig éber kígyó, aki csak támadásra vár, ő is hirtelen szólal meg, de akkor találó és éles megjegyzést tesz. A Lachesis-gyerek vagy sokat beszél, vagy nyugodtan figyel, mert rendkívüli kíváncsisága arra hajtja, hogy mindenről értesüljön és minden új dolgot halljon.
     Hering szerint a Lachesisnek jó a nyelvérzéke, és sokat ad a szép beszédre. A repertóriumokban csak a Lachesis és a másik kígyóméregből készült homeopátiás szer, a Crotalus horridus szerepel a „sír olvasás alatt”, és egyedül az előbbi a „sír a megnyugtató verseknél” rubrikákban, ami a Lachesisnek a nyelv szépsége iráni érzékét mutatja.

Szexualitás

Mind a férfi, mind a női Lachesis-alkatúaknak kifejezetten erős a szexuális vágya. Ha ez az erős nemi vágy nem talál kielégülésre, könnyen rögeszme válhat belőle. A Lachesis a normális nemi élet megnyugtató hatása nélkül mély depresszióba eshet. Vagy kényszercselekvésbe menekül, amin valójában szexuális szenvedélye uralkodik. A szexuális zavarokkal és különböző eltévelyedésekkel élő személyek között sok a Lachesis alkatú. A Lachesisnek már az aurája, a tekintete kihívó, átható, érzéki, amit a másik nem azonnal észrevesz.
     A kielégítetlen vagy idősebb Lachesis-alkatúaknál előfordul, hogy a még mindig meglévő szexuális energiájuk az egész téma túlságosan nagy elutasításában mutatkozik meg, például túlzottan érzékenyen reagálnak az ilyen témájú viccekre vagy célzásokra, sőt a szexualitást kifejezetten lealacsonyítónak tekintik (ez más alkati szernél is előfordulhat, például a Natrium muriaticumnál).
     A Lachesis-alkat magában hordja a spirituális fejlődés csíráját, ezért nála a szexualitás már vallási dimenziót vesz fel, a szexuális szenvedélyben misztériumot és kinyilatkoztatást keres, amit normális esetben csak a vallás adhat meg. A Lachesis-alkatú személyeknél könnyen előfordulhat, hogy a vallási szeretetet összekeveredik a szexualitással, az istenszeretet és az emberszeretet és a nemi partner iránti szeretet olyannyira összeolvadhat, hogy már nehéz szétválasztani őket – ahogy ez sok szabad-vallású vezetőnél megtörténik.

Vallás és hit

A Lachesis lényénél fogva mélyen vallásos és szüksége van erős hitre vagy spirituális kötelezettségekre, mint szelepre, amivel túl gazdag emocionális energiáját és eksztázisra való hajlamát levezetheti. Isten (bármit is értsen isten alatt) szinte kézzel foghatóan jelen van számára. Arra a kérdésre, hogy problémáit szívesen beszéli-e meg másokkal, vagy inkább magának tartja meg őket, a világ legtermészetesebb hangján válaszolja, hogy egyiket sem, hanem Isten elé viszi őket.
     Ugyanakkor a Lachesis lelki és emocionális problémái éppen abból adódnak, hogy helytelenül értelmezi a vallási buzgóságot. Vallási félelmei vannak, fél a megszállottságtól, vagy maga körül csak gonosz dolgokat lát. Előfordul, hogy az erős hitéhez szűklátókörűség társul, ami rideg, bigott szemléletmódhoz vezet.
     Egy szekta agilis híve, aki mindenkire rá akarja erőszakolni a saját ideáit és életstílusát, ugyanúgy Lachesis alkatú, mint az a középkorú férfi, aki korábban habzsolva élvezte az életet, és most szigorú vallási fegyelem alá veti magát, hogy lényének korábbi, már elfogadhatatlannak tartott oldalát kontroll alatt tarthassa, vagy az a személy, aki egy szerelmi bánat és csalódás miatt fordul a vallás felé.

Mint minden alkatnál és minden tulajdonságnál, úgy ehelyütt is megtalálható a vallásosság ellenpólusa: a szenvedélyes és militáns ateisták gyakran szintén Lachesis alkatúak. Ezek olyan emberek, akik keserűen és cinikusan mindent gyűlölnek (Lachesis hevesebben tud gyűlölni, mint bármely más alkat), ami Istennel, vallással és ennek intézményeivel van összefüggésben. Már az első beszélgetésnél szóba hozzák megvetésüket és keserű gyűlöletüket korábbi vallásukkal szemben, és amint lehet, újra előhozakodnak ezzel a témával. Valójában mindegy, hogy a vallásért vagy a vallás ellen vannak, a fanatikus igenlés vagy a fanatikus gyűlölet adja életük központját és értelmét.
     Coulter asszony az eddig elmondottakra Voltaire-t, Luther Mártont és Sigmund Freud-t hozza példaként: mindhárman undorral és fanatikus gyűlölettel fordultak a katolikus Egyház ellen, hogy aztán saját új elméletüket ellentmondást nem tűrően, bigottan hirdessék (vagyis pontosan úgy, ahogy szerintük a gyűlölt katolikus vallás teszi).

De ugyanekkora intenzitás jellemzi a Lachesis meggyőződéseit és elveit az élet más területein is. Gyakran előfordul, hogy egész viselkedését és reagálását a világ dolgaira vagy személyekre a heves gyűlölet határozza meg, ami mögött olykor elfojtott, saját magának sem bevallott vonzalom rejlik. Általában nagyon jellemző a Lachesisre, hogy erős érzelmeit negatív módon vezeti le, ha pozitív módon nem megy.
     Lachesisnek mindig szüksége van valami új objektumra, amin intenzív érzéseit kiélheti. Ha élete nem elég szenvedélyes vagy jámbor, akkor örökös erkölcsi felháborodásban vagy öntelt kétségbeesésben keresi az alternatívát a maga számára. Az általa borzalmasnak ítélt dolgok egyszerre igézik és felháborítják, s ezért állandóan velük foglalkozik.

Egy Lachesis-alkatú ember környezetének tudnia kell, hogy a Lachesis felháborodását a vele való vitatkozás vagy az ellentmondás csak növeli. A Lachesis-alkatúakat az nyugtatja meg, ha egyetértenek velük, vagyis abban kell segíteni nekik, hogy attól a nyomástól, amit haragjuk és felháborodásuk felhalmozott bennük, a másik érdeklődése és egyetértése által megszabadulhassanak. A Lachesis olykor annyira erősen ragaszkodik a saját meggyőződéséhez, hogy még a lehetőségét is tökéletesen visszautasítja az ezzel ellenkező elképzeléseknek.
     A Lachesis alkatú értelmiségiekre, művészekre, írókra jellemző a világos érveléssel kényszerítőnek ható szubjektív stílus, ami olvasóikkal vagy a hallgatóságukkal elhiteti, hogy az általuk előadott teória maga az egész igazság, és nem csak egy szelete az igazságnak. Szemben a Sulphurral, akinek erőssége az analitikus objektivizmusban van.

Coulter asszony itt jegyzi meg, hogy a Lachesis nem hipochonder, látótere magasan a saját egészsége fölé nyúlik. Ha nincs valami komoly baja, távol tartja magát az orvosoktól.

Az erős hit és az intenzív meggyőződés ezen abszolutisztikus képének másik oldala a krónikus kételkedőé. A Lachesis állandóan úgy érzi, hogy két egymással szembenálló erő mozgatja. Hajlamos arra, hogy saját indítóokait megkérdőjelezze, illetve legyanúsítsa. Ha jót tesz, állandóan azon tűnődik, hogy tényleg jó volt-e vagy csak úgy akart látszani, mintha jó lenne. E folytonos bénító és végülis hiábavaló önanalízisnek – ami oda vezet, hogy minden indíték úgy néz ki, mintha az ellentéte lenne – kiváló képe a saját farkába harapó kígyó (aminek mérgéből a Lachesis homeopátiás szer készül).
     Szétágazó gondolkodásában a Lachesis képes azon rágódni, hogy ha megromlott az egészsége, akkor vajon megengedheti-e magának, hogy magával szemben engedékenyebb és önzőbb legyen, vagy valójában csak lustasága miatt akar lazítani. Vagy ha körülményeit nehéznek érzi, akkor azon, hogy csak ő képzeli-e azokat nehezeknek, mert túl gyenge, vagy azok objektíve is súlyosak.

A harmadik Lachesis-típus e két variáns – intellektuális merevség és állandó kételkedés – között ide-oda pendlizik. Az ilyen ember mindkét típus jellegzetességeit magában hordja, és elveinek és viselkedésének hirtelen változásaival annyira meghasadt személyiség, hogy egy kicsi vitorláshoz hasonlít, amit a szél ide-oda dobál.

E fejezet végén Coulter asszony arra figyelmeztet, hogy a belső forrongások és konfliktusok minden alkatnál megtalálhatók, különösen az intellektuális beállítottságú személyeknél, azaz az itt felsorolt problémák nem specifikus Lachesis-adottságok. De ha megállapodott felnőtt emberek hirtelen megkérdőjelezik vallásukat vagy hivatásukat, vagy elkezdenek kételkedni ideáljaikban, házasságukban vagy saját személyükben, akkor feltétlenül gondolni kell a Lachesis-patológiára. Ugyanis sok páciensnek, aki alkatát tekintve nem Lachesis, szüksége lehet erre a szerre, ha egy alapos kijózanodást vagy élete új értékelését éli éppen át, vagy sok mindenen megy éppen keresztül. (Ez korunkban egyre gyakrabban fordul elő: az állandó bizonytalanság, a folytonos változások egyre többször idéznek elő ilyen élethelyzeteket még az egyébként jóidegzetű, kiegyensúlyozott és nyugodt embereknél is.) Ez az oka annak, hogy a Lachesis kifejezetten „felnőtt” szer, és különösen a nőknek, akármilyen alkatúak is, életük közepe táján biztosan szükségük lesz rá valamikor.

A gyerek

Bizonyos érettség szükségeltetik ahhoz, hogy valaki erkölcsi konfliktusoktól szenvedjen, az ellentmondások tudatosodjanak benne, vagy a dolgok viszonylagossága iránti érzéke kifejlődjön, azaz úgy gondolkodjon, érezzen, mint egy tipikus Lachesis. Mégis léteznek olyan gyermekek, akiknél ezek a Lachesisre jellemző tulajdonságok megtalálhatók: ezek a gyermekek (többnyire kislányok, akik hamarabb érnek, mint a fiúk) koruknál sokkal érettebbek, és környezetük bánatára vagy örömére, már kora ifjúságukban birtokolnak valamit a kígyó bölcsességéből.

Coulter asszony ebben a fejezetben, ahelyett, hogy egyszerűen felsorolná a Lachesis-gyermekek sajátosságait, három esetét meséli el.
     A legfiatalabb páciense, akinek alkati kezelése során Lachesist adott, egy négy éves kislány volt, akinek heves dühkitöréseivel okozott aggodalmat környezetének. A korábban békés természetű gyerek egyszer csak érthetetlen okból megváltozott, és hárpiaként ment neki a testvéreinek. Ha a szülei megbüntették, akkor ilyesmiket kiabált rájuk: „Állatok vagytok, vad állatok, sőt, még az állatoknál is rosszabbak vagytok. Az állatok legalább szeretik a kölykeiket, és nem büntetik őket úgy, ahogy ti teszitek. Nem csak állatok vagytok, hanem igazi bestiák!” (Külön figyelemreméltó a négy éves gyermek képessége, hogy haragját egyre erősebb szavakkal fejezze ki: állat, vad állat, bestia!)
     Napokig magán kívül tombolt, és amikor szülei azzal fenyegették meg, hogy karácsonykor a mikulás nem hoz neki semmit, konokul kijelentette: „Ez egyáltalán nem érdekel! Gyűlölöm a papát, a mamát, Istent és a mikulást.” Mindazonáltal látható volt, hogy mennyire küzd magával belsőleg. „Szeretnék kedves lenni, egy rész bennem jó akar lenni, és nagyon igyekszik, hogy az legyen, de valami bennem azt csinálja, hogy rossz legyek. Gyűlölöm ezt a rossz részt, de egyszerűen nem tudok tenni ellene semmit”, mondta elcsukló hangon.
     Ez tipikus Lachesis-érzés: „Úgy érzi, hogy ki van szolgáltatva egy idegen hatalomnak; mintha el lenne varázsolva, és nem tudja megtörni ezt a hatalmat.” – „Parancsokat hall, amiket teljesítenie kell.” – Ezért egy adag Lachesis 10 M-t kapott.
     A szülei beszámoltak róla, hogy egy órával a szer bevétele után kijött a szobájából, és nagyon nyugodtan kijelentette, hogy dühkitörései megszűntek, és megint jól fog viselkedni: „Ezentúl mindig jó leszek.” És valóban, az is lett, és soha többet nem esett vissza. Bármi is volt az a destruktív hatalom, amitől meg kellett szabadulnia, az egy adag magas potenciájú Lachesis hatásosan elvégezte ezt a feladatot.

Coulter asszony itt lábjegyzetben egy másik olyan kislány esetéről számolt be, akinek szintén heves dührohamai voltak, és akit szintén egyetlen adag homeopátiás szer gyógyított meg, de nem a Lachesis, hanem a Tarantula hispanica, egy pók mérgéből készült homeopátiás szer. Azért adta ennek a kislánynak ezt a szert, mert a rendelőjében, mint egy pók villámsebesen mozgott egyik sarokból a másikba. Számára úgy tűnt, hogy ezek az erős állati mérgek gonosz szellemektől szabadították meg a két, megszállottként viselkedő gyermeket.

A második Lachesis esete egy kilencéves kislány volt, akit orrvérzés és kis sebek szokatlanul erős vérzései miatt hoztak el hozzá. (A Lachesisnek, csakúgy, mint a Phosphornak különös kapcsolata van a vérzésekhez. „Mint minden kígyóméreg, a Lachesis is felbontja a vért és folyékonnyá teszi, ezáltal lesz a páciens hajlamos a vérzésre.” (Boericke) Ezért a Lachesis a Crotalus horridus-szal a tüdővérzés két fő szere.)

A kislány viselkedése és kinézete alapján Phophor volt, azonban a vonzó külső alatt komoly és veszélyes viselkedési zavarok húzódtak meg, melyek mind az iskolában, mint otthon súlyos problémákhoz vezettek. Az iskolában azzal foglalkozott, hogy társait felheccelje valamilyen engedetlenségre, hogy aztán saját magát teljesen kivonja a büntetés alól. Odahaza azon törte a fejét, hogyan tudja szüleit rosszindulatú és arcátlan módszerekkel kihozni a sodrukból. Odáig ment, hogy a tőlük kapott ajándékot levizelte. Pénzt, ékszert és órákat lopott el, és öreg kutyájukat annyira megharapta, hogy az vonított fájdalmában.
     Ez a Lachesisre jellemző kipuhatolózás volt: „Mi történik, ha provokálom a szüleimet? Meddig mehetek el?” Egy Sulphur-kisfiú azért lop, hogy bátorságát bizonyítsa, férfiasságával hencegjen, vagy gyűjtőszenvedélyét kielégítse. Egy Lachesis-kislány, aki lop, senkinek nem mondja el, hanem azt próbálja ki, hogy vajon meg tudja-e úszni, ha valami rosszat tesz.
     Amikor a kislányt megbüntették, hogy a kutyának fájdalmat okozott, így igazolta magát: „Amit tettem, az nem csak rossz volt. A kutya öreg, kövér, félig vak, már senki nem törődött vele, most meg mindenki őt sajnálja és vele foglalkozik.” Kilenc évesen arra a dialektikus felfedezésre jutott, hogy minden tett magában hordja ellentéte csíráját! Ugyanúgy, ahogy jó tettek potenciálisan rosszak is lehetnek, úgy kegyetlen tettek is vezethetnek jóra.

Ezen belső tulajdonságok mellett a kislánynak a Lachesisra jellemző élénk, érdeklődő szemei voltak, villámgyors, elsuhanó oldalpillantásokat vetett, félig csukott szempillák alól tekingetett ki.
     Ennek a kislánynak Coulter asszony növekvő potenciában több adagban adta a Lachesist, ami mély és komoly pozitív változásokat eredményezett a kislány viselkedésében.

A harmadik eset egy 11 éves kislány volt, aki iskola után heves fejfájástól és rendkívül gyakori vizelési ingertől szenvedett. Különben semmi karakterisztikus tünete, tulajdonsága nem volt. Mivel érzékeny és engedelmes kislány volt, egymás után a következő szereket kapta: Pulsatilla, Calcium carbonicum, Natrium muriaticum, Sepia, Nux vomica, Sulphur és Tuberkulinum – azaz hét hatalmas szert minden eredmény nélkül!
     Miután a kikérdezés hét alkalommal nem vezetett megoldásra, a nyolcadik alkalommal az orvos még egyszer visszatért az iskola-témára. És a kislány, aki mindeddig visszafogottan, halkan, nyugodtan válaszolgatott, egyszer csak eldobta kontrollját, és mindaz, amit addig tanult vagy hallott, megállíthatatlan vízfolyásként tört fel belőle. Különösen feltűnő volt nála az a Lachesisre jellemző faszcináció, amit a morális problémák váltottak ki belőle. De nem csak a téma, hanem az a mód, ahogy kifejezte magát, elárulta végre alapvető alkatát.
     Az ezután kapott egy adag magas potenciájú Lachesis azonnal javította panaszait, majd a nagyobb időközökben megismételt adagok végleg panaszmentessé tették.
     [Ebből az esetből fényesen kitűnik Coulter asszony nagy erénye, és a homeopátiában való töretlen bizalma: mindig elmeséli, ha valami nem sikerült neki, miközben nem adja fel, tudja, hogy nem a homeopátia hibás, hanem csak ő nem találta még meg a helyes szert. De ennek a betegnek, illetve szüleinek a türelme és kitartása is példaszerű! Hét alkalommal jelentek meg, beszéltették a kislányt, és csak a nyolcadik alkalommal találták meg a jó szert.]

Hogy a három kislány miért kapta különböző adagolásban a Lachesist, a beszámolókból nem derül ki. Mindenesetre ez kiváló példa arra, hogy a homeopátiában nem létezik abszolút érvényes adagolási módszer! Minden beteg egy külön világ, a legalkalmasabbnak tűnő adagolási módszerek is csak irányadó ajánlások lehetnek, melyeket mindig igazítani, módosítani kell az adott esethez.

Feltéve: 2015. június 24.

Barátság és szeretet

A klasszikus homeopátiás irodalomban minden szernek elsősorban a negatív tulajdonságait emelik ki, hiszen egy lelkileg harmóniában élő – azaz pozitív tulajdonságait használó – ember fizikailag sem betegszik meg, következésképpen orvoshoz sem jár. A – krónikus – testi bajok akkor kezdődnek, amikor valaki elveszti belső harmóniáját, és úgymond rosszabbik éne kerül felszínre. Ezért lehet a szerleírásokban a Lachesis alkatról is annyi rosszat olvasni. Coulter asszony portréit azonban éppen az jellemzi, hogy megpróbálja a szereknek, azaz alkatoknak mindkét oldalát, a jót legalább annyira, mint a rosszat bemutatni. Ezt próbálja megtenni a LACH-alkattal is, amennyire csak lehet, annak még a szűk környezetével való viselkedésében is, annak ellenére, hogy a LACH rossz tulajdonságai – bizalmatlanság, féltékenység, gonoszság, rosszakarat, üresség, léhaság és gyűlölködés – pont e téren igen szembeötlők, és alig-alig megbocsáthatók. E negatív tulajdonságokkal Coulter asszony a Lachesis szeretetreméltóságát, nagyvonalúságát, erkölcsi állhatatosságát és nemes gondolkodásmódját állítja szembe [inkább kevesebb, mint több sikerrel].

A „barátság és szeretet”, azaz a „felebarátokkal” való viselkedésben a LACH nagyfokú odaadásra és önfeláldozásra képes. LACH-alkatú orvosok és ápolók a legnehezebb betegeket is türelemmel és önfeláldozóan ápolják – viselkedésük egyszerűen bámulatra méltó. LACH-alkatú gyermekek többnyire páratlan odaadással ápolják szüleiket, miközben áldozatkészségük nélkülözi a Pulsatilla tudatalatti önsajnálatát, a Phospor hatásvadászatát, a Natrium muriaticum neheztelő kötelességérzetét. A LACH-emberek jámbor megadással teljesítik kötelességüket, anélkül, hogy elismerésre vágynának. Egy részük meg van róla győződve, hogy Isten megerősíti és segíti őket, más részük tökéletesen aláveti magát annak az alapelvnek, hogy személyes ügyekben nemes lemondást kell tanúsítaniuk.
     [Itt meg kell jegyeznem, hogy azok a Lachesis-alkatúak, akiket én ismerek, egyáltalán nem ilyenek – illetve, csak bizonyos helyzetekben. Az én tapasztalatom szerint ez a nagyfokú és valóban példa nélküli odaadásuk szintén alá van vetve a portré legelején már megfogalmazott alkatukra jellemző ellentétességnek, „hangulataik és viselkedésük hirtelen változásainak”. Ameddig feladatuknak éreznek valamit, például egy rokonuk támogatását, egy barátjuk megsegítését, addig ezt csodálatraméltó következetességgel és ragyogóan végzik, de ha valamely okból egy, az előzőhöz egészen hasonló problémát nem vállalnak fel, akkor megdöbbentő nemtörődömséget képesek legközelebbi hozzátartozóikkal szemben is viselkedni.]

A Lachesis rendszerint lojális másokkal, például munkatársaival szemben. Személyes kapcsolataiban nagy súlyt helyez a lojalitásra: Ha egyszer barátjának vagy védencének választ valakit, akkor igyekszik ezt a kapcsolatot ápolni, és a másik számára hasznos lenni. Ugyanakkor a másik féltől ugyanilyen lojálist vár el, ami veszélyezteti kapcsolatait, mert nem mindenki képes vagy akar egy kapcsolatba annyi energiát fektetni, mint ő.
     Ha minden rendben van körülötte, akkor egy LACH-nő ugyanolyan barátságos tud lenni, mint a Pulsatilla, ugyanolyan szenzibilis, mint a Phosphor. Ilyenkor rendkívül figyelmes, támogatja mások önbizalmát, nem szól le senkit – egészen addig, amíg saját territóriumát nem érzi veszélyeztetve. A szelíd, engedékeny Pulsatilla kerüli a konfliktusokat, LACH viszont, mint a kígyó, ha veszélyben érzi magát, felágaskodik, és villámgyorsan támad.
     Akármilyen különböző is e két alkat: PULS és LACH, vannak páciensek, akiknél nagymértékben keresztezik egymást. Gyakorta előfordul, hogy egy szelíden, halkan beszélő nő jön kezelésre, mert fejfájástól, menstruációs zavaroktól vagy naptúlérzékenységtől szenved. A testi tünetek alapján mindkét szer – Puls és Lach – szóba jöhet. Coulter asszony a nőben a felszín alatti élességet tartja fontosnak, míg doktortársára, egy férfire a nő lágysága van hatással. Ilyenkor a páciensnek feltett kérdés: hogyan reagál, különösen odahaza, az őt érő kritikára, könnyen eldönti a választást: míg Pulsatilla könnyezve visszahúzódik ilyenkor, a Lachesis gondolkozás nélkül élesen visszavág.
     Coulter asszony itt hívja fel a figyelmet arra, hogy ez az általa elmesélt eset a ritkább; sokkal gyakoribb, különösen a Lachesisnél, hogy a testi tünetek alapján kell kiválasztani a szert, mert azok objektívebbek, nem függnek az orvos szubjektív érzéseitől. Ugyanis a LACH ellentétessége miatt tipikusan olyan alkat, akinek „valódi” lényéről két megfigyelő nem tud egyességre jutni. Előfordulhat, hogy egy LACH-nő tele energiával és nyugtalansággal levő szélvészként hat egyesekre, másokra viszont úgy, mint egy lágy szellő.
     Egy LACH-lány órákon keresztül képes segíteni a barátnőjének, hogy aztán egyik pillanatról a másikra, valami vélt sérelem miatt a leggorombább módon letámadja. Ilyenkor benne szunnyadó, de addig elfojtott ellenséges érzések törnek utat maguknak a felszínre, és határozzák meg a viselkedését. Mindeközben a másik félnek fogalma sincs, hogy „legjobb” barátnője mitől változott hirtelen meg.

A LACH-embert kevésbé érinti a civakodás és veszekedés, mint más alkatokat. Sőt, a LACH gyakran energiát nyer egy veszekedésből, bizonyos értelemben teljesen kivirágzik tőle. Az állandóan lángoló érzelmeinek a nagy érzelmi kitörések újabb ösztönzést adnak, és egyre nagyobb teljesítményekre teszik képessé.

Coulter asszony egyik női páciense arról számolt be, hogy fiatal korában nagyon értett ahhoz, hogy családtagjait egymás ellen kijátssza, de miután felismerte, hogy az intrikák, pletykák mekkora károkat okoznak, megfogadta, hogy éles nyelvének soha nem enged többé szabad folyást. Ez eleinte nehezére esett, de később, ha úgy érezte, hogy kitörés fenyegeti, egy adag Lachesis megoldotta ezt a problémát.
     Másfelől a magas potenciájú Lachesis régen elfojtott érzéseket és viselkedésformákat képes a felszínre hozni. Egy barátságos idős úriember páciense, aki reumás fájdalmakkal kereste fel, és akinek a panaszait a Lachesis megszüntette, arról számolt be neki, hogy már az első adag után rendkívül csúnya megjegyzésekkel halmozta el ismerőseit. Korábban szokása volt kárörvendően viccelődni másokon, és mindig érezte, kit hogyan bánthat meg, de végül sikerült magában legyőzni ezt a rossz oldalát. „Azt hittem, mögöttem hagytam ezt az énemet. Ijesztő, hogy milyen egyszerű szarkasztikusnak lenni, mások kárán nevetni, mások gyengeségeit kifigurázni. Legyen szíves vagy antidotálni ezt a szert, de azonnal, vagy visszaadni nekem a reumámat.”
     [Itt térek ki egy levélre, amiben egy olvasó azt kérdezte tőlem, hogy lehetséges-e, hogy valamely homeopátiás szertől valakinek a természete megromlik? Nos, a Coulter asszony által elmesélt utolsó eset azt mutatja, hogy előfordulhat ugyan ilyesmi, de csak bizonyos körülmények között. 1) Egy szer néhány adagja csak akkor hathat a lelki állapotra, ha a szer helyes volt, és ez a hatás az esetek túlnyomó többségében pozitív, hiszen a helyes alkati szer a páciens testi-lelki egyensúlyát adja vissza; 2) Egy szernek csak akkor lehet negatív hatása a páciens természetére, viselkedésére, ha – mint az esetben említett idős úrnál – a szer helyes, azaz az illető alkati szere, de – csakúgy, mint a fizikai tünetek esetén – első reakcióként a páciens vele született, de elnyomott negatív tulajdonságait hozza ismét felszínre. Coulter asszony ugyan nem meséli tovább a történetet, de a homeopátia szabályai szerint nyilvánvaló, hogy a páciense viselkedésében beállott változás csak átmeneti volt, csakúgy, mint a fizikai tüneteknél az első rosszabbodáskor, vagy a salaktalanításkor az elnyomott tünetek időleges visszatérésekor. Vagyis a szellemi-lelki tüneteknél is ugyanaz történik, mint a testi tünetekkel: egy helytelenül kezelt, azaz nem meggyógyított, hanem csak elnyomott fizikai tünetnek a helyes homeopátiás kezelés elején vissza kell jönnie ahhoz, hogy a szervezet immár helyes, tartós módon leküzdhesse. Az elbeszélésben említett idős úr nem birkózott meg rossz szokásával, hanem csak elfojtotta magában. Ezért helyes alkati szerének hatására a rossz szokás visszatért, hogy ezúttal ne elnyomják, hanem „személyiség-fejlődéssel” valóban legyőzzék. Ráadásul, ha valakinek már volt egyszer ereje a benne rejlő negatív tulajdonságokat legyűrni, akkor a homeopátia segítségével ugyanez már sokkal könnyebben és tartósabban fog sikerülni neki. Az alkati szere nem tudja az akaratát legyőzni, még akkor sem, ha az elzárt szelepeket rövid időre sikerül kitárnia. A jól választott alkati szer helyes adagolásban soha nem okozhat rombolást – se szellemi, se testi szinten! Egy rosszul választott, de nem túladagolt szer pedig semmilyen változást nem idéz elő, pláne szellemi, lelki szinten nem! – A természet (következésképpen a homeopátia) e tulajdonságát ragyogóan írja le egy régi leányregény-írónő: „A szenvedés elől nem szabad elfutni, hanem bátran szembe kell állni vele. Ha megbarátkozunk vele, ha szelíden, türelmesen engedjük magunk mellett haladni az élet vándorútján, akkor nem üldöz, nem gyötör, nem rohan utánunk, mint egy kínzó rém, akárhova futunk előle, hanem csendesen meghúzza magát a szívünk egy rejtett szögletében, s csak akkor néz ránk az emlékezés szomorú, sötét, könnyes szemével, ha mi akarunk találkozni vele.” Amit itt Tutsek Anna írónő a szenvedéssel való megküzdésről mond, az érvényes testi panaszainkra csakúgy, mint szellemi-lelki rossz adottságainkra. A jellembeli, viselkedésbeli rossz tulajdonságokkal is szembe kell nézni, fel kell ismerni őket magunkban, szívós munkával le kell gyűrni őket, nem pedig elfutni előlük, azaz elfojtani őket.]

A LACH javára kell írni, hogy pontosan ismeri természetének ezt a csöppet sem szimpatikus oldalát, ő tudja, hogy mennyire alattomos, kárörvendő, szarkasztikus, illetve irigy, bosszúvágyó tud lenni, és ezért nagyon bizalmatlan másokkal szemben, mert másokról is ugyanezeket a motivációkat és tulajdonságokat tételezi fel.
     Sok alkati szer szerepel a „gyanakvó” rubrikában, de ismerni kell a finom különbségeket köztük: Arsenicum és Lycopodium főleg mások észbeli képességével vagy ügyességével szemben bizalmatlan, és ezért hagyatkoznak csak a maguk teljesítményére. Pulsatilla gyanakszik, hogy mások iránta mutatott aggódása vajon valódi-e. Lachesis ellenben az emberek indítékaiban és viselkedésében nem bízik, és állandóan attól fél, hogy becsapják (mert ő rendszerint mindenkit becsap).

Lachesis ellentmondásosságához tartozik az is, hogy átható, férfias intelligenciájú, tekintélyelvű döntései kínzó tétovázással váltakoznak. Míg a határozatlanság a Sepiánál és Pulsatillánál egyfajta gyengeség jele, addig ez a Lachesisnél a kontroll egyik formája, ami csak hatalma megszilárdítására vagy fenntartására szolgál – azáltal, hogy senkinek nem követi a tanácsát, hogy kiszámíthatatlan stb..
     A LACH-alkatú ember észjárása annyira bonyolult vagy csapongó, hogy többnyire éppen akkor, amikor a leghevesebben bizonygatja, hogy ő mennyire őszinte, mennyire képtelen a hazugságra, akkor viselkedik a legálnokabbul, ami még őt magát is meglepi. A LACH-alkatúak nagy része egyébként is krónikus hazudozó. Élénk fantáziájával sokszor hozza magát olyan helyzetbe, amiből csak hazugsággal tud kihátrálni. Fantáziadús elbeszéléseiben a valóság mellékes szerepet játszik, és helyet cserél a valószínűséggel, vagy lehetőséggel.
     Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy miközben a LACH henceg, ámít és rászed másokat, saját magát – ellentétben a Lycopodiummal – soha nem csapja be, mert tudatalattijával folytonos kapcsolatban van. És nem hasonlít a Phosphorhoz sem, aki miközben másokat elvarázsol meséivel, önmaga is elhiszi, amit mond. Lachesis őszinte saját magával szemben, bármit mond, ő pontosan tudja, mi az igazság, akkor is, ha nem aszerint viselkedik.

Értelem, intellektus és visszafogottság, azaz a fej, másrészt a szenvedélyek, impulzusok és zabolátlanság, azaz a szív között, vagy szimbolikusan, ahol az ész és az érzelmek egymással találkoznak, a nyak helyezkedik el – nem csoda, hogy Lachesisnek ez a területe a legérzékenyebb pontja. (Hering nyolc oldalon keresztül sorolja a LACH belső és külső nyaki tüneteit.) A „Globus hystericus” (= idegen test érzete a torokban), „gombóc a torokban” érzés, ami akkor lép fel, ha a páciens súlyos érzelmi terhelés alatt áll, úgy is tekinthető, mint annak az igyekezetnek a testi kifejeződése, amivel a páciens a feljövő érzelmi kitöréseket, dühöt vagy hisztériát kontroll alatt akarja tartani. „A Globus hystericus tipikus reakció, amikor az ÉN-nek nehézségei vannak, hogy érzelmi kitörését megakadályozza”, írta Whitmont. (A „gombóc a torokban” tünet másik szere az Ignatia.)
     A Lachesis annyira tisztában van saját állapotával, hogy megérzi saját kontrollja elvesztésének előjeleit, és félni kezd kiszámíthatatlan reakciójától. Egy idegösszeroppanás előtt álló LACH-páciens attól fél, hogy elveszti az eszét, vagy kétségbe esik saját bűnössége és gyarlósága miatt. Attól fél, hogy energiái, ha egyszer felszabadulnak, minden irányba szanaszét robbannak. Ilyenkor a Lachesis homeopátiás szer magas potenciájú egyetlen adagja is segíthet neki lelki egyensúlyát újra megtalálni.

A LACH-alkat azon képessége, hogy egymásnak ellentmondó érzelmeket egyesítsen magában, gyakran mutatkozik meg a szerelmi kapcsolataiban is. Szenvedélyes természete miatt minden más alkatnál jobban képes szeretet és gyűlölet között ingadozni – pillanatok alatt meg tud változni a viselkedése, hogy aztán a következő percben megint visszaváltozzon. Ennek az a magyarázata, hogy a LACH-alkatú emberben egyszerre van meg mindkét érzés, de amelyik éppen felül van, az teljesen átveszi az uralmat a másik felett. Ez valószínűleg annak a következménye, hogy mindkét, egymással ellentétes érzés ugyanabból az intenzív alapérzéséből táplálkozik.
     Mindamellett létezik olyan LACH-típus is, aki nem ingadozik érzelmeiben, hanem egy egész életen át hűséges marad partneréhez. Ez az őszinte odaadás a LACH-nőknél gyakrabban található meg, de azért a LACH-férfiaknál is előfordul. Hűségük és odaadásuk azonban minden esetben együtt jár a másik abszolút birtoklásának vágyával, és így a túlzott és legtöbbször oktalan féltékenységgel. Ha egy ilyen hűséges LACH-nő azt érzi, hogy megcsalták, vagy ha a másik nem fogadja el vonzalmát, akkor az alázat és önzetlenség egy pillanat alatt az ellentétébe, ellenőrizhetetlen megalázásba és ellenőrizhetetlen féltékenységbe csap át. A megsértett Lachesis dühkitörésében éli ki heves impulzusait vagy verbálisan adja ki mérgét, anélkül, hogy a következmények érdekelnék. Előfordulhat, hogy egy ilyen heves féltékenységi roham epilepsziás rohamot idéz elő nála.
     A LACH-alkat féltékenysége nem csak szexuális partnerére, hanem barátaira, testvéreire, munkatársaira, sőt szüleire is kiterjedhet. Nem ritka, hogy ez az érzés fizikai panaszokhoz, fejfájáshoz, szénanáthához, asztmához, menstruációs zavarokhoz és más kóros tünetekhez vezet.
     Sőt, a LACH-ember még ötleteit is féltékenyen őrzi, és irigykedik mások szakmai sikereire. Olykor azonban az, ami féltékenységnek tűnik, nem más, mint harag vagy felháborodás amiatt, hogy egy barát vagy partner önállósítja magát tőle.

Hatalom

A LACH-alkat lelki és testi panaszainak nagy része sértett és túlérzékeny büszkeségében gyökeredzik. Az arrogáns vagy beképzelt LACH-ember arra vágyik, hogy teljesítményét elismerjék, és ha pozitív módon nem, akkor negatív módon, például feltűnő viselkedéssel igyekszik ezt elérni. Ennek következtében a bosszú mind a gondolataiban és beszédtémájában, mind tetteiben állandóan szerepet játszik. Mint a kígyó, amiből a Lachesis szer készül, a LACH-alkatú ember is veszélyes ellenféllé tud válni, ha fenyegetetve érzi magát, vagy ha érvényesülni akar. Ez utóbbi vágy a LACH-alkat egyik jellemzője, ami gyakorta mások lenézésével párosul.
     Egyébiránt a hatalmon levő, ismert vagy befolyásos emberek látszólagos „szerény” megjelenése gyakran túlzott büszkeséget takar, vagy próbál kontroll alatt tartani; a LACH ezen viselkedésével szemben más hatalomra vágyó alkatok, mint például a Sulphur és a Lycopodium nyíltan érezteti hatalmát.
     Lord Acton mondta: „A hatalom korrumpál, és az abszolút hatalom abszolút korrumpál.” A LACH-alkatú ember azonban többnyire ennek ellenkezőjét mutatja: Ha hatalomvágya kielégül, megváltozik, és a benne rejlő nagyvonalúsága lép előtérbe: visszafogottság, szerénység és integritás azokkal szemben, akiket ő vezet vagy felügyel.

Coulter asszony ehelyütt hívja fel a figyelmet az „együtt fellépő tünetek”, és ezek egymáshoz való viszonyának a fontosságára. Például a LACH-alkatúaknál a fejfájás többnyire szívpanasszal együtt lép fel, illetve egy gyenge pulzust vagy lüktetést az egész testben heves fejfájások kísérnek.

Sok alkatnak okoz nehézséget a tekintélyt, a kívülről jövő teljesítmény- vagy alkalmazkodási-kényszert elfogadni. A LACH-alkatúaknál a pszichológiai korlátozás elviselhetetlensége abban nyer testi kifejeződést, hogy a test egészén, kiváltképp a nyakon semmilyen nyomást, például szoros övet, illetve gallért vagy sálat nem tud eltűrni. Ez a nyaki érzékenység az évtizedek során összegyűjtött tapasztalat révén a homeopátiában a Lachesis egyik kulcstünetévé vált. A LACH-páciens nyaka sokszor a paplan érintését sem tudja elviselni. (A másik két nyomásérzékeny szer, a Lycopodium és a Calcium carbonicum főleg a derékon vagy a hason nem tűri el a szűk ruhát vagy övet.) Miközben a könnyű nyomás vagy érintés túlérzékenységet okoz, addig az erős nyomás sokszor javítja a LACH panaszait. Amelyik betegnél megtalálható ez a furcsa modalitás, annál mindig számításba kell venni a Lachesis szert.
     Ez az erős nyomásra érkező pozitív reakció magyarázza meg azt az intellektuális síkon jelentkező LACH-tulajdonságot, hogy agya egy határidő nyomása alatt tud a legjobban dolgozni; ellentétben például Calciummal, Pulsatillával vagy Siliceával, akiknek agya nyomás hatására egyszerűen leáll. Miként már fentebb szó volt róla, a LACH-alkatúakat az erős nyomás és az érzelmi igénybevétel kifejezetten serkenti, és arra készteti, hogy a legtöbbet hozzák ki magukból. Az Arsenicum és a Natrium muriaticum is jól reagál az erős nyomásra, de náluk ennek egyenletesnek, szabályosnak és előre láthatónak kell lennie, míg a Lachesis legjobban az intenzív, alkalomszerű, kiszámíthatatlan nyomásra reagál.
     A repertóriumok „ellenérzés házassággal szemben” rubrikájában a LACH magas értékkel szerepel – ez az érzés is a LACH megszorítások elleni érzékenységéből származik. Ily módon előfordulhat, hogy egy LACH-nő vonakodik hozzámenni ahhoz a férfihoz, akit szeret, mert fél a házasság által okozott korlátozásoktól.

Miként az egy hatalmat szerető alkatnál logikus, a LACH-embert is elbűvöli a pénz, elsősorban azért, mert a hatalom szimbólumát látja benne. Szívesen beszél a gazdagságról, de még szívesebben a gazdag emberekről [valószínűleg ez egy kulcstünet a LACH-nál]. Mindamellett nem ragaszkodik mindenképpen a pénzhez, mint Arsenicum és Sulphur, és nem is vigyáz rá annyira, mint Sepia és Lycopodium. Számára a pénz azért fontos, hogy kiadhassa, nem azért, hogy felhalmozza. Sőt, sokszor túlságosan nagyvonalú, mert a pénzkiadás a hatalom érzetét adja meg számára.
     A LACH szerint a pénz arra is szolgál, hogy kockáztassák. Ezért a többi alkatnál sokkal jobban fennáll egy LACH-embernél a veszély, hogy játékszenvedélye rabja legyen. Mind családi körben, mind a kártyaasztalnál hajlamos arra, hogy egész pénzét könnyelműen kockára tegye, szemben az Arsenicummal, aki szintén játszik, de halálos komolyan és tele feszültséggel.

Vitalitás

A Lachesis minden belső konfliktusa ellenére annyira elpusztíthatatlanul életerős, hogy mások ösztönösen intenzívnek, túlfűtöttnek, felajzottnak, szenvedélyesnek, sőt megszállottnak írják le. Leginkább úgy lehet ezt a LACH-állapotot kifejezni, hogy szenvedélyes vágya van magára az életre.
     A LACH hihetetlen energiája sokféleképpen mutatkozik meg: fizikailag erős lüktetés az egész testében, heves szívdobogás és fejlüktetés, kevés alvásigény, erős szexuális késztetés. Ráadásul annál nagyobb az energiája, minél jobban terheli magát. Soha nem fáradt, soha nem lassít a tempóján, és úgy tűnik, hogy napjai több órából állnak, mint más embernek.
     Ha a LACH-ember energiája, szenvedélyessége és ötletgazdasága helyes mederbe terelődik, akkor kreatív teljesítménye felülmúlhatatlan lesz. De sajnos, túl sok mindenbe kezd egyszerre bele, ezért jó képességei ellenére nem tud igazán semmit egészen jól csinálni. „Igény a szüntelen elfoglaltságra állhatatosság nélkül”, jellemzi őt Allen. Kreativitása kaotikus, inspirációi alkalomszerűen törnek elő, ezért teljesítményének a minősége kiszámíthatatlan, munkája eredeti, de rendszertelen.
     Ez a túlfűtöttség a rendelőben a LACH-betegnél úgy nyilvánul meg, hogy ijesztő egészségi állapota, vagy tragikus sorsa, vagy olyan problémák ellenére, melyek az átlag embert már rég megsemmisítették volna, mégis energikusnak és életerősnek, életigenlőnek mutatkozik. Olyannyira ellentmondó az, amit elpanaszol és az, ahogy beszél, viselkedik, hogy az orvos alig tudja megállapítani, hogy minek higgyen jobban. Csakúgy, mint a PHOS, a LACH-páciens is sokkal betegebb lehet, mint ahogy kinéz.
     A LACH-beteg mind a testi, mind a lelki betegségei alatt inkább tanácstalan és „felhúzott”, mint apatikus. Nem tud aludni, „szeretne valahova menni”, nyugtalanabb, mint általában, és szünet nélkül beszél. Dinamikusságát még ilyenkor is képes másokra átvinni. Egy LACH-páciens puszta jelenléte a rendelőben élénkítőleg hat – még a több órája dolgozó orvosra is.

Mint minden szernél és minden adottságnál, ennek a vitalitásnak is megvan az árnyékos oldala: levertség, apátia, kétségbeesés, hiányos felfogóképesség, életundor, sőt halál utáni vágy, tökéletes reménytelenség. Azoknál a LACH-alkatoknál, akik ezektől a tünetektől szenvednek, úgy tűnik, mintha az életerő egyszerűen kikapcsolt volna. A homeopátiás Lachesis szer az ilyen testi és lelki összeomlás szélén álló betegeknek már több ízben segített a test immunrendszerét újra mozgásba hozni.

Az is a LACH árnyékos oldalához tartozik, hogy túlzott életereje olykor önpusztítóvá válik, és alkoholizmushoz, kábítószerfüggőséghez vagy ferde hajlamokhoz vezet. Sőt, Hering szerint felléphet nála az a természetellenes hajlam is, hogy pont sikerei tetőpontján mindent tönkretegyen, amit addig jól elvégzett, vagy öngyilkosságot kövessen el. Vagy ha nem magát, akkor másokat kezd el tönkretenni teljesíthetetlen követeléseivel vagy beteges féltékenységével.

Tárgyilagosság és humor

A LACH-alkatúakat érzelmi életük problémái kevésbé viselik meg, mint más alkatokat. Nincs meg náluk a Natrium muriaticum sebezhetősége, a Phosphor túlérzékenysége, a Pulsatilla görcsös függősége, az Ignatia érzelmi törékenysége, a Silicea bátortalansága és kishitűsége, se az Arsenicum elviselhetetlen félelme amiatt, hogy elvesztheti egészsége és sorsa fölött az kontrollt. A LACH-páciens szenvedése csodálkozást, elismerést vált ki az orvosból, de nem sajnálatot, mégpedig azért nem, mert ennek az alkatnak nincs sajnálatra szüksége.
     Ez azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy a LACH érzéketlen lenne az érzelmi sérülésekre; ellenkezőleg, a Lachesis szerre nagyon gyakran van szükség hosszan tartó bánat vagy gond miatt keletkezett panaszoknál – Natrium muriaticum, Ignatia és Staphysagria mellett. A LACH is szenved, sőt gyakran magas árat fizet szenvedéseiért – főleg a nők gyakran betegszenek meg rákban különösen a változókor után –, de mégis úgy hat, mintha nehézségei és maga között távolságot tartana, és nyugodtabban fogadja el azt a szerepet, amit az élet rámért, mint más alkatok. A terhek és a tragédiáktól való eme távolságtartása, mintha csupán megfigyelő lenne egy nagy játékban, nagy szerepet játszik abban, hogy a szükséget és nyomort jobban tudja elviselni. Néhány különösen bátor, komoly megpróbáltatásokon átesett LACH-ember egyfajta „sugárzót”, „tisztaságot” őriz meg magán, ami objektív és távolságtartó jelleget kölcsönöz neki. A LACH-tárgyilagosságnak semmi köze a Lycopodium oldottságához és érzelmi visszafogottságához, amivel megpróbálja az eseményeket nem dramatizálni.

Az ilyen saját magával és bajaival szembeni távolságtartás természetesen elősegíti a dolgokat humoros oldalárukról látni. És valóban a LACH-ember szenvedése gyakran bizonyos fokú nevetségességét is kivált a megfigyelőből. Olykor a páciens is megerősíti ezt a benyomást, és betegségének komikus oldalát emeli ki. Ezzel egyfelől növeli a távolságot maga és baja között, másfelől biztosítja, hogy ne rajta – amit büszkesége nem viselne el –, hanem vele nevessenek. Néha úgy tűnhet, mintha a LACH-ember direkt hívná ki maga ellen a sorsot, de az is lehet, hogy egy csomó balszerencse és groteszk szerencsétlenség valakinek időlegesen vagy tartósan Lachesis-alkatot kölcsönöz.
     Valóban, a humoristák és szatirikusok között sok a LACH-alkatú. A társaság mókamestere, aki minden történéshez hozzáfűzi a maga tréfás megjegyzéseit, sokszor szintén LACH-alkat. Míg az Arsenicum vagy a Lycopodium szellemes ötletei azt sugallják, hogy a szituációt kontroll alatt tartják, addig a Lachesis viccelődése inkább az áldozat szemszögéből jön. Annak az embernek a szemszögéből, aki valahogyan legyőzöttnek érzi magát, és javíthatatlan helyzetének az elviseléséhez az egyetlen kiutat a szellemes megjegyzésben és szemléletmódban találja meg.

Összefoglalva meg lehet állapítani, hogy a LACH-emberek túlfűtöttségükkel, folytonos beszélésükkel, alkalmatlankodásukkal és másokra akaszkodásukkal az emberek többségét elidegenítik maguktól. Ehhez jön a folytonos belső feszültség, amit se megérteni, se kontrollálni nem tud. Mindezek magányossághoz, aggszüzességhez, enyhe szellemi zavarodottsághoz vezethetnek. Bár meg tudják oldani mindennapi problémáikat, környezetükre mégis kicsit furcsa ember benyomását teszik. Távolságtartó viselkedésük a valósággal és saját magukkal való hiányos kapcsolatukat tükrözi vissza. Túl nagy szellemi és érzelmi energiájuk sajnálatos módon soha nem tud megfelelő módon megnyilvánulni, és inkább ellenük fordul, ami miatt sokan közülük elvesztik pszichés egyensúlyukat.
     A LACH meghasadt pszichéjében a kielégülés utáni vágy állandó harcban áll erkölcsi vagy intellektuális visszafogottsággal, a szkepszis az odaadással, az érzelem az értelemmel. Az egymással folytonosan harcban álló frakciókat nem könnyű összhangba hozni. A kezelő orvos egy ellentmondásos vagy egy meghasonlott pácienssel áll szemben, aki magával való összhangra vágyik.
     Egy LACH-alkatú ember azonban valószínűleg mindaddig nem tud valódi harmóniában élni, amíg szilárd talajt nem szerez magának vagy hit, vagy odaadás vagy fegyelem formájában, amik nagyfokú spirituális vagy lelki integráció utáni vágyát ki tudják elégíteni. Amíg ez meg nem történik, addig a Lachesis homeopátiás szer segíthet abban, hogy a pácienst a túl merev kontroll és a mértéktelen elengedettség, az elnyomás és a túlfűtöttség közötti egyensúlyt megtalálja. Ebben az esetben a két ellentmondásos oldala nem harcol többé szünet nélkül egymással, hanem békés, mégha olykor bizonytalan fegyverszünetben él egymás mellett.

+++

A honlap más helyein már volt arról szó, hogyan lehet az alkati szerek gyógyszerképét a legkönnyebben megjegyezni: minden alkati szer mellé próbáljunk egy ismerőst társítani. És arról is esett már szó, hogy szinte mindenki beleesik abba a hibába, hogy „megtetszik” neki az a szer, amit éppen tanulmányoz, és azt hiszi, hogy „végre megtalálta saját szerét”. Coulter asszony portréi nagyon alaposak, nagyon „emberismerők”, ezért az ő leírásainak olvasásánál ez a veszély még nagyobb.
     Most is feltételezhető, hogy alig akad olvasó, aki a LACH leírásában egyik-másik helyen ne ismerne magára. Ezért fontos mindig szem előtt tartani a szer „esszenciáját”, és nem csak a hasonlóságokra, hanem a szembetűnő eltérésekre is felfigyelni. Többször leírtam már, hogy a helyes szernek nem kell a páciens MINDEN tünetét lefednie, elég, ha a feltűnők, a különlegesek egyeznek, de ez elsősorban a fizikai panaszokra érvényes. Az alkati szereknél óvatosabbnak kell lenni, itt a szer „egészének”, vagy a „legmélyebb lelki síkoknak” kell megfelelniük.
     Ugyanakkor a LACH is azon szerek közé tartozik, amelyek életük egy-egy szakaszában sok embernek használhatnak, akik különben nem LACH-alkatúak, de koruk, körülményeik átmenetileg LACH-állapotba sodorja őket. Ilyenkor lehet egy LACH-kúrát közbeiktatni, de ebben az esetben nem a LACH lesz az, amit életük többi részében rendszeresen meg lehet, illetve kell ismételniük.

Vége

Feltéve: 2015. augusztus 22.

VISSZA AZ ALKATI SZEREKHEZ

AZ ALKATI SZEREK LISTÁJA




KEZDŐLAP         ÉRDEKESSÉGEK         HÍREK         SAJÁTVÉR TERÁPIA         ELMÉLETI HOMEOPÁTIA

GYAKORLATI HOMEOPÁTIA            ALKATI KEZELÉS            GALÉRIA            GYAKORI KÉRDÉSEK

LEGÚJABB FRISSÍTÉSEK            KERESÉS A HONLAPON            KAPCSOLAT            HASZNOS LINKEK